چگونه پروژه کفسازی بتنی خود را به شکل کاملا مهندسی به سرانجام برسانیم؟ چه نوع کفپوش بتنی را متناسب با محوطه خود انتخاب کنیم؟ انتخاب کفپوش مناسب با محیط به چه عواملی بستگی دارد؟

یکی از بخش های بسیار تخصصی در صنعت ساختمان و صنایع، اجرای کفسازی می‌باشد. کفپوش بتنی یکی از شاخه‌های مهم در دسته بندی مصالح کفسازی است. از این جهت که بسیار اقتصادی، با دوام و دارای سرعت اجرای بالایی است. در سال‌های اخیر با رویکرد قابل ملاحظه ای روبرو شده است. اولین گام در اجرای کفسازی مهندسی، انتخاب نوع مناسب مصالح اجرایی است. با عنایت به رویکرد معماران به مصالح بتنی خصوصا در سال‌های اخیر،  انواع کفپوش های بتنی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. مرحله بعدی در اجرای کفسازی بتنی، تحکیم و بسترسازی مناسب زیرکار می‌باشد و اجرای آن بستگی به شرایط متعددی دارد. مهندسین گروه صنعتی بتن خلاق با مشاوره به کارفرمایان، بهینه ترین عملکرد را جهت اجرای بسترسازی ارایه می نمایند.

روش تحکیم با غلتک، کمپکتور و خاک و گراویه ریزی با دانه بندی مناسب متداول ترین روش می‌باشد. ترازیابی با توجه به شیب بندی مساحت پروژه و هم چنین اجرای تاسیسات زیرکار از جمله آبراه ها، تاسیسات روشنایی و از این قبیل در حین اجرای زیرسازی بستر پروژه بسیار حائز اهمیت است. گام بعدی انتخاب نوع مناسب کفپوش بتنی است. باتوجه به کاربری مساحت پروژه، انواع کفپوش‌های بتنی توسط متخصصین گروه صنعتی بتن خلاق پیشنهاد می‌گردد.

انتخاب کفپوش مناسب با محیط

انتخاب کفپوش مناسب

کفسازی بتن صیقلی

کفسازی بتن صیقلی که با دستگاه ماله پروانه اجرا می شود. رویه کاملا مسطح دارد و معمولا در سالن‌های صنعتی متداول است. کفسازی با دستگاه ماله پروانه مهمترین ابزار تخصصی در نوع کفپوش‌های آرملات، بتن سخت صنعتی رنگی و پودری نیز می‌باشد. این نوع کفپوش‌ها نیز رویه صیقلی دارند اما با نمای رنگی و سنگی معمولا در محیط‌های صنایع غذایی و بهداشتی کاربرد دارند. این نوع کفپوش‌ها با سرعت بسیار بالایی و در محل پروژه بصورت درجا اجرا می‌شوند و اخیرا در محیط‌های اداری و کافی شاپ‌ها نیز به شکل دکوراتیو مورد توجه هستند.  لازم به ذکر است در تمامی انواع کفپوش‌های بتنی نحوه قالب بندی بسیار مهم است و نیاز به تخصص و مهارت بالایی دارد در غیر این صورت شیب بندی کفسازی مساحت پروژه دچار مشکل خواهد شد.

کفسازی با بتن طرح دار

در محوطه های ویلایی و مسکونی، رمپ ها، معابر شهری، مسیرهای عمومی و … معمولا بتن طرح دار پیشنهاد می گردد. بتن طرح دار که با نام های بتن دکوراتیو، استامپی، منقش و استمپی نیز از آن یاد می شود. در طرح های مختلقی هم چون طرح کوبیک، چوب، سنگ لاشه، قلوه سنگ، آجری، تایلی، اسلب قابل اجرا می باشد. از آن جهت که پودر سخت کننده رنگی در حین اجرا روی سطح این نوع کفپوش لازم الاجراست، خاصیت ضدسایش و مقاومت سطحی بالایی با جلوه رنگ های دکوراتیو دارد.

کفسازی با بتن جاروکش

اما بتن جاروکش در محوطه های باز که معمولا در معرض بارندگی و امکان سرخوردگی وجود دارد، پیشنهاد می شوند. این نوع کفپوش بتنی کاملا سطحی زبر دارد که توسط جاروی مخصوص در رویه نهایی کار اجرا می شود و کم هزینه ترین نوع کفسازی بتنی است. گروه صنعتی بتن خلاق تمامی ابزار های تخصصی بتن ریزی وارداتی را بومی سازی کرده است و تمامی همکاران در صنعت کفسازی بتنی می توانند از این ابزار با قیمت بسیار مناسب نسبت به سایر ابزارهای وارداتی بهره ببرند. ابزار هستند که توام با مهارت انسانی کفسازی مهندسی و دقیق را منتج می شوند.

کفسازی با کفپوش اپوکسی

و اما نوع دیگر کفسازی بتنی، کفپوش اپوکسی می باشد. این نوع کفپوش معمولا بر پایه مواد رزینی در چند مرحله با ضخامت های متفاوت اجرا می شوند. در محیط های بیمارستانی، آزمایشگاهی، مسیرهای ترافیکی پارکینگ ها بکار گرفته می شوند. انواع دیگری از کفپوش های بتنی و یا بر پایه بتن در سراسر جهان متداول هستند که از آن جمله به اسید استین، استنسیل و … می توان اشاره نمود که کمتر در بازارهای داخلی مورد استقبال قرار گرفته اند.

نکته حائز اهمیت در کلیه کفپوش‌های نام برده شده در این مقاله این است که همگی بصورت درجا و در محل پروژه اجرایی هستند. البته برخی از این کفپوش‌ها بصورت قطعات بتنی در ابعاد مختلف توسط مجموعه بتن خلاق قابل اجرا می باشد که نحوه تولید و اجرای متفاوتی دارد و در مقالات آتی بیشتر درباره آن ها صحبت خواهیم کرد.