از دیرباز همواره بشر به دنبال این بوده است که با اتکا بر ذهن و تفکر خود، مسیرهایی جهت بهبود زندگی خود پیدا کند. سعی و خطا و تلاش های مکرر بشریت در طول سالها منتج به کشف و ساخت ابزاری شده است که بتواند بعنوان یاری رسان بشریت باشد. همه ما خوب می دانیم امروزه ابزار و لوازم تا حد بسیار زیادی کم رسان بشر بوده است و توانسته در انرژی و زمان برای بشریت  قدم های موثری بردارد. در سراسر دنیا امروزه کفسازی بتنی بعنوان یک مهندسی شناخته می شود و نیاز به ابزار و ادوات ویژه ای دارد. گروه صنعتی بتن خلاق با تکیه بر دانش مهندسین خبره و با تجربه و هم چنین تحقیقات متعدد یکی از برترین تولیدکنندگان ابزار تخصصی بتن ریزی در حوزه کفسازی بتنی است.

گروه صنعتی بتن خلاق با تجهیز کارگاه های تراشکاری، لیزر، پرینتر سه بعدی، سی ان سی، جوشکاری و ماشین ابزار ، خط تولید ابزارآلاتی هم چون ماله تلسکوپی زیر کار و رو کار، گیربکس ماله، دسته ماله، ماله دستی ، ماله کاتر، پاروی بتن، جاروی بتن، ماله کشویی و … را دست دارد. در چندین سال گذشته، این ابزار از کشورهای متعدد اروپایی و آمریکایی وارد کشور شده است. اما بحث تحریم ها و مشکلات اقتصادی و ارزی ما را بر این داشت تا با تکیه بر مهندسی معکوس به ساخت این ابزار روی آورده و عملا بومی سازی این ادوات را در دستور کار مجموعه قرار دهیم . کارخانجات معتبر و شرکت های بنام در حوزه بتن و کفسازی بتنی از مشتریان مجموعه بتن خلاق می باشند.

سعی داریم در این مقاله به بررسی تخصصی و کاربردی چندین نمونه از ابزار تخصصی بتن ریزی نیز بپردازیم.

انواع ابزار تخصصی بتن ریزی

شمشه ماله تلسکوپی:

این نوع ابزار به دو نوع زیرکار و روی کار عرضه می شوند. هردو مدل مجهز به سیستم رفت و برگشتی بصورت گیربکسی و یا زنجیری هستند. هم چنین با دسته ماله های بلند، بسته به تعداد سفارش مشتری تولید می شوند. شمشه ماله تلسکوپی زیر کار که معمولا با نام ماله منیزیم نیز در بازار شناخته شده است. از جنس تمام آلومینیوم است که سبب می شود خروجی محصول سبک باشد و نیروی کار در حین اجرا کمتر دچار خستگی بدنی گردد. ماله تلسکوپی رو کار نیز معمولا فلزی است و ساختار گیربکس و دسته کاملا مشابه ماله زیرکار دارد.

لذا از گیربکس و دسته ماله این نوع ابزار می توان بصورت مشترک استفاده نمود. ولی باتوجه به اهمیت زمان و کیفیت بتن ریزی بهتر است بصورت مجزا از فروشنده خریداری گردد.  ماله تلسکوپی زیرکار معمولا برای تسطیح اولیه بتن در کفسازی استفاده می شود و ماله رو کار جهت صیقل نمودن و پرداخت بهتر پودر سخت کننده بر روی سطح بتن استفاده می شود.

بهتر است کمی به مزایای این نوع ماله ها بپردازیم:

  • قابلیت بالای مانور این ابزار که باعث می شود انجام کار در سطوح مختلف بطور کامل فراهم باشد.
  • سبک بودن آن که باعث می شود اپراتور راحت تر عملیات شمشه کشی را انجام دهد.
  • بدلیل طراحی اصولی و جنس با کیفیت در ساخت آن، براحتی روی سطح بتن حرکت کرده و گیر نمی کند.
  • آسان بودن مونتاژ و جداسازی قطعات شمشه.
  • تسریع و پیشرفت بهتر در عملیات اجرای کفسازی بتنی و سطح پرداخت شده یکنواخت تر در مقایسه با ماله های دستی مرسوم.

پاروی بتن

علاوه بر ماله تلسکوپی، محصول پاروی بتن که برای پخش کردن بتن استفاده می شود از تولیدات مجموعه بتن خلاق است. این ابزار ترکیب آلومینیوم و فلز دارد و بسیار سبک می باشد. جاروی بتن برای نوعی از کفپوش های بتنی که بعنوان بتن جاروکش معرفی می شوند کارایی دارد. جاروی بتن دارای دسته بلند هم چون ماله تلسکوپی است. تعداد دسته ماله ها به سفارش مشتری قابل کم و یا زیاد شدن می باشد. ایجاد سطح زبر و پوشش جاروکش توسط این ابزار صورت می گیرد. معمولا در آخرین مرحله پس از گیرایی بتن اجرا می شود.

ماله کشویی

ماله کشویی که با نام ماله گوشه (کنج) و ماله پخ نیز یاد می شود. جهت قوس دار کردن لبه های بتن و هم چنین پلکان بتنی استفاده می شود. این ابزار از لب پر شدن لبه بتن جاوگیری کرده و لبه کار را دکوراتیو می نماید. این نوع ماله در دو نوع دسته بلند و ماله دستی (کوتاه) عرضه شده و بسته به نوع کاربری طول لبه از یک سانت تا 10 سانت تولید می شود.

کوبه بتنی

و سرانجام محصول تمپر یا کوبه بتنی که جهت کوبیدن قالب های بتن استامپی و ایجاد بهتر طرح ها بر روی سطح بتن استفاده می شود از تولیدات اخیر مجموعه بتن خلاق می باشد. این محصول نیز بسته به سفارش مشتری بصورت فلزی، آلومینیومی و یا از جنس پلی ارتان تولید می گردد.