بی شک طراحی لنداسکیپ مجتمع های ویلایی، مسکونی، تجاری، پارکینگ ها و … یکی از مهم‌ترین و تخصصی ترین موارد از دید معماران،  مهندسین عمران و ساختمان می باشد. در این مقاله سعی می کنیم پارامترها و محوطه سازی با متریال بتنی موفق را بیان کنیم.

هارمونی محوطه سازی با نوع سازه و نمای ساختمان (مدرن یا کلاسیک)

قطعا معماران پیش از هر اقدامی جهت محوطه‌سازی باید عناصری که تحت الشعاع طراحی قرار می‌گیرد بررسی و مطالعه نمایند. یکی از مواردی که در انتخاب متریال محوطه‌سازی پراهمیت است نوع سازه، نمای ساختمان و همچنین کاربری محیط موردنظر است. بتن و هر نوع محصولی از خانواده بتن به جهت اینکه برخواسته از دل طبیعت می باشد، ذاتا طبیعی بوده و جلوه غیرتصنعی خواهد داشت. لذا یکی از خصوصیات برجسته متریال بتنی این است که با هر نوع سازه مدرن و کلاسیک، نمای سنگی و غیرسنگی و … قابل هماهنگی و انطباق است.

کاربرد مصالح بتنی در صنعت کفسازی محوطه

محوطه سازی

یکی از مواردی که از دید معماران در محوطه سازی پراهمیت است بحث کفپوش محوطه است. از گذشته تا به امروز سنگ، موزاییک، آجر، سرامیک و … عناصری هستند که در محوطه سازی بکار گرفته می شوند. مزیت بتن درجا استامپی (بتن دکوراتیو) در این است که تمامی طرح‌های مورد نظر را با بتن قابل اجرا می‌نماید. با این تفاوت که ویژگی های منحصر به فردی دارد. از آن جمله می توان به یکدست و یکپارچگی بتن و سرعت اجرای بالا و صرفه اقتصادی اشاره نمود. عدم لق شدن ، عدم برهم خوردگی بندکشی، تنوع طرح، تنوع رنگ، قابلیت ترکیب بندی طرح و رنگ های محتلف متناسب با کاربری محوطه ، از دیگر موارد حائز اهمیت است. از آن جهت که دانه بندی بتن برگرفته از طبیعت است لذا خروجی طرح های بتن منقش ( بتن دکوراتیو )  کاملا طبیعی است و سازگار با محیط زیست می باشد.

از دید برخی طراحان، قطعات غیر یکپارچه متناسب با محوطه جهت کفسازی مورد نظر است. گروه صنعتی بتن خلاق علاوه بر کفپوش های بتنی درجا یکپارچه،  تولید و عرضه  بتن اکسپوز بصورت دال بتنی پیش ساخته، بتن جاروکش را به معماران پیشنهاد می نماید.

المان های بتنی دکوراتیو در محوطه سازی

علاوه بر کفسازی ، عناصر و المان های مختلفی در محوطه سازی ویلاها ضروری است. برخی از این موارد مسیرهای گذر آب (جوی آب)، گلدان پوشش های گیاهی ( فلاورباکس ) ، آبنما ، آتشکده، مبلمان محوطه و … می باشند. با پیشرفت صنعت قالب سازی و هم چنین افزودنی های بتن و هم چنین پرینتر سه بعدی، امروزه تولید هرنوع المان دکوراتیو با متریال بتنی دور از دسترس نیست.  تولید فلاورباکس، آبنما، آتشکده و هر نوع المان دکوراتیو در محوطه سازی امروزه با مصالح بتنی امکان پذیر است.

با گستردگی صنعت پرینتر سه بعدی و کاربری ابزاری هم چون دستکاه های لیزر و سی ان سی، قالب سازی این نوع المان ها نیز خود یک تخصص و علم محسوب می شود.

پوشش گیاهی مناسب در محوطه سازی

Concrete landscaping

گیاهان مناسب برای طراحی و محوطه سازی ویلا به مجموعه‌ای از درختان ، گل ها و پوشش‌های گیاهی می گویند که با ویژگی‌های مناطق مختلف، به ویژه در شرایط آب و هوایی متنوع برای محوطه ویلاها به کار برده می‌شوند. استفاده از روش‌های بدیع برای طراحی فضای سبز ویلاها در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. نوع پوشش گیاهی متناسب با شرایط آب و هوایی، نحوه چیدمان درختان و درختچه ها در طراحی ، سازگاری با محیط ساختمان از مواردی است که باید در محوطه سازی دقت شود.  امیدواریم با خواندن این مطلب به اهمیت محوطه سازی با متریال بتنی پی برده باشید.