در این مقاله سعی داریم که به مقایسه کفسازی آسفالت یا بتن دکوراتیو بپردازیم و متناسب با بودجه، شرایط آب و هوایی، تعمیر و نگهداری، عمر و دوام این مصالح، گزینه مناسب تری را برگزینیم. اگر به اندازه کافی از شیارها، ترک‌ها و لکه‌های راهروی فعلی خود رنج می‌برید و در فکر اجرای یک کفپوش جدید هستید، احتمالاً بین دو متریال جامد رایج مردد هستید:

بتن یا آسفالت؟ در حالی که هر دو روی بستری از شن گذاشته می‌شوند و هر دو اساساً مخلوطی از ماسه و سنگ هستند ولی از مواد چسبنده مختلفی برای نگه‌داشتن این اجزا در کنار هم استفاده می‌شود: قیر برای آسفالت و سیمان برای بتن.

کفسازی مسیرهای تردد و پیاده رو ها با متریال آسفالت و بتن هردو بسیار بادوام و جذاب هستند، اما پارامترهایی وجود دارند که در تصمیم گیری برای انتخاب بین این دو دخیل می باشند. با خواندن این مقاله بدنبال این هستیم که آیا بتن استامپی ( بتن دکوراتیو ) و یا آسفالت برنده این انتخاب هستند.

 گزینه‌های بصری بیشتر با انتخاب بتن طرح دار

آسفالت در ساده ترین و ابتدایی‌ترین فرم خود، خاکستری تیره تا سیاه است – از این رو با نام “بلک تاپ” از آن یاد می شود – و بتن خاکستری کم رنگ است.  با این حال، بتن دکوراتیو برخلاف آسفالت که لکه پذیر است و قابلیت تنوع رنگی خاصی را ندارد، علاوه بر تنوع رنگ، قابلیت طرح پذیری متنوعی خواهد داشت. با بتن منقش استامپی هر طرح و هر رنگی را می توانید بر روی کفسازی مسیرهای خود داشته باشید و طرح هایی از جنس طبیعت هم چون طرح سنگ ، آجر، چوب و … را عملیاتی نمایید.  اما اگر می خواهید ظاهری ساده و مشابه با خیابان داشته باشید، آسفالت گزینه خوبی است. می توانید با تماس با کارشناسان خبره گروه صنعتی بتن خلاق مشاوره بگیرید و انتخاب ایده آل تری را برگزینید.

بتن دکوراتیو

شرایط آب و هوا در انتخاب کفسازی آسفالت یا بتن دکوراتیو

هنگام انتخاب بین کفسازی آسفالت یا بتن دکوراتیو، آب و هوا یکی از مشخصه های بسیار مهم است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تابستان‌های بسیار گرمی دارد، یک راهروی آسفالت شده، زمانی که درجه حرارت بالا می‌رود، کدر یا چسبناک می‌شود. چرخه نرم شدن در حرارت زیاد و سپس سخت شدن مجدد پس از سرد شدن اشیا، می تواند باعث ترک خوردن یا افتادگی آسفالت شود. از طرف دیگر، بتن می‌تواند در سردترین زمستان‌ها دچار ترک خوردگی شود. (مخصوصاً زمانی که اقدامات مناسبی برای نگهداری بتن انجام نداده اید، بطور مثال نمکی که برای ذوب یخ استفاده می‌شود، می‌تواند بتن را گودال و لکه‌دار کند و آثار زشتی بر جای بگذارد). ذوب برف و یخ روی بتن بیشتر از آسفالت طول می کشد. لذا آسفالت ممکن است در گرمای زیاد آسیب ببیند، در حالی که بتن در سرمای شدید عملکرد ضعیفی دارد.

آسفالت هر چند سال یکبار نیاز به آب بندی دارد، اما بتن لکه پذیر است!

برای محافظت از سطح و افزایش طول عمر مسیر آسفالته، باید چند ماه پس از اجرا به منظور عمل آوری کامل آن، آب بندی شود. پس از آن باید هر سه تا پنج سال یکبار آن را سیلرزنی کنید لازم بذکر است که این کار نیاز به مهارت چندانی ندارد. برای مسیرهایی با کفپوش بتن استامپی رنگی این کار یک اقدام حفاظتی محسوب می شود و به کاهش رنگ پریدگی کمک می کند در حالی که انجام آن برای مسئله آب بندی ضرورتی ندارد.

سطح تیره و روکش مات آسفالت بیشتر لکه‌ها مانند روغن موتور، چکه‌های گاز، زنگ زدگی را پنهان می‌کند و به خوبی سایش می‌شود. با این حال، بتن تمایل دارد هر رد و ریزش را نشان دهد، بنابراین برای حفظ ظاهر خوب خود باید تمیز کردن و چربی‌زدایی شدیدتری انجام دهید. لازم بذکر است بهتر است برای ضدسایش کردن سطوح بتنی از پودرهای سخت کننده رنگی و هم چنین سیلر بتن گروه صنعتی بتن خلاق بهره ببرید. اطلاعات تکمیلی این محصولات را می توانید در لینک خدمات – افزودنی های بتن مطالعه فرمایید.

کفسازی بتن

ترمیم آسفالت و بتن دکوراتیو

ترمیم آسفالت راحت تر از بتن است، اما تعدد دفعات ترمیم،  بسیار بیشتر از کفپوش های بتنی است در حالی که هم آسفالت و هم بتن ترک می‌خورند، آسفالت به دلیل تراکم کمتر، سریع‌تر از بین می‌رود. با این وجود، ترمیم ترک‌ها و آسیب‌های آسفالت تقریبا آسان تر است و نواحی تعمیر شده عموماً به خوبی با بقیه مسیرها هارمونی خواهد داشت.  همچنین اگر سطح به شدت آسیب دیده باشد یا زمان زیادی از اجرای آن گذشته باشد، استفاده از روکش جدید آسفالت نسبتاً آسان است. تعمیر بتن سخت‌تر است و لکه‌های وصله‌شده معمولاً نسبتاً آشکار هستند، مگر اینکه بخواهید کل مسیر را دوباره کفسازی کنید.

عمر بیشتر کفپوش‌های بتنی

به طور کلی، کفپوش های بتن سخت بتن دکوراتیو ، اگر در آب و هوای مناسب اجرا شود و به طور منظم از آن نگهداری شود، 30 تا 40 سال دوام خواهد داشت. در حالی که مسیرهای آسفالته معمولاً برای 20 تا 30 سال مناسب است و پس از آن رو به افول خواهد بود. فارغ از بحث شرایط آب و هوایی و زیرسازی و حتی نگهداری ، طول عمر آسفالت بسیار کمتر از کفپوش بتن ضدسایش خواهد بود.

آسفالت یا بتن؟

مدت زمان خشک شدن آسفات یا بتن دکوراتیو

زمان گیرایی بتن بیشتر از آسفالت است لذا بلافاصله پس از اجرا قابل تردد نخواهد بود.  به طور معمول می توانید در عرض چند روز پس از اجرا از یک مسیر آسفالته استفاده کنید. با استفاده از بتن، حداقل چند روز انتظار لازم است تا به اندازه کافی برای رانندگی رویه آن خشک شود. افزودنی های بتنی در مسیرهایی که لزوما متریال بتنی باید اجرا شود بهتر است در دستور کار قرار بگیرد.

هزینه تمام شده بتن در قیاس با آسفالت چگونه است؟

کفپوش های بتنی تنوع متعددی دارند و ارزانترین کفسازی بتن ماله پروانه ای دکوراتیو است که به مراتب از آسفالت ارزانتر خواهد بود. اما کفپوش های بتن سخت دکوراتیو رنگی بسته به کلاس اجرایی، از لحاظ قیمتی با آسفالت قابل مقایسه هستند . در مورد هزینه های تمام شده بتن دکوراتیو با متخصصین گروه صنعتی بتن خلاق در ارتباط باشید و مشاوره رایگان بیرید.