اگر بتن ریزی می کنید یا در اطراف محل های ساخت و ساز فعالیت دارید احتمالا با ماشین های ماله برقی (ماله پروانه ای) آشنا هستید.  ولی ممکن است بسیاری از افراد آشنایی کافی با ماله برقی نداشته باشند. ماله برقی یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در صنعت ساختمان می باشد که در بتن ریزی و کفسازی جهت فراهم کردن سطحی صاف و پرداخت نهایی بتن استفاده می شود که با نام های ماله موتوری، ماله عنکبوتی، ماله پروانه ای شناخته می شود. در این مقاله می خوانیم: ماله پروانه‌ای چیست و انواع آن، مزایا و کاربرد و نحوه استفاده از ماله پروانه ای، مراحل اجرای کفسازی با ماله پروانه.

تماس با ما

ماله پروانه‌ای چیست؟

ماشین‌هایی هستند که با برق یا بنزین کار می کنند و شبیه فن‌های وارونه می باشند و برای ماله کشی و تکمیل دال بتنی استفاده می شوند تا سطحی صاف، مستحکم و با دوام را بر روی سطوح بتنی ایجاد کنند. از آن جهت ماله پروانه ای نامیده می شوند که تیغه های زیر شاسی آن شبیه پروانه می باشد.

ماله پروانه‌ای

انواع ماله پروانه ای:

بطور کلی به دو دسته تقسیم بندی می شوند:

الف: ماله برقی نفر بر (سرنشین دار) : در این نوع ماله، اپراتور بر روی دستگاه می نشیند و عملیات کنترل و پرداخت سطح بتن را انجام می دهد. از این نوع ماله برای پرداخت سطوح وسیع بتن استفاده می شود.

ب: ماله برقی دستی: این نوع ماله در اندازه مختلف می باشد ، بصورت دستی و با حرکت اپراتور کنترل می شود. کیفیت سطح پرداخت شده به نحوه تسطیح و شمشه کشی و عملکرد اپراتور دستگاه بستگی دارد.

تماس با ما

مراحل اجرای کفسازی بتنی (بتن سخت) با ماله پروانه ای:

قبل از شروع عملیات با ماله پروانه ای باید موارد زیر را اجرا نماییم .

  • بعد از رگلاژ، تسطیح و تحکیم زیرسازی کف ، سطح کار خود را پاکسازی می نماییم.
  • درصورت نیاز به استحکام بخشی به سطح ، بتن مگر را اجرا می نماییم.
  • عملیات آرماتور بندی شبکه ای را انجام داده و پس از ترازیابی متناسب با شیب بندی موردنظر، قالب بندی و کروم گیری را انجام می دهیم.
  • تخلیه بتن از میکسر درون قالب بندی انجام شده صورت می گیرد. سپس با شمشه دستی، ماله تلسکوپی و یا شمشه ویبره سطح را صاف و یکدست مینماییم.

پس از اجرای موارد فوق، اجرای بتن با ماله برقی که شامل دو مرحله است را دنبال می کنیم.

 

Power trowel

مرحله اول: هموارسازی

در این مرحله سینی در زیر دستگاه ماله پروانه نصب شده و عملیات هموارسازی طی چندین مرحله انجام می شود تا تمامی پستی بلندی های سطح بتن هموار گردد.

 مرحله دوم : پرداخت نهایی

در این مرحله سینی را از دستگاه جدا می نماییم و تیغه های ماله پروانه روی کار قرار می گیرد. این کار سبب می شود سطح کار یکدست شده و بتنی یکنواخت و متراکم داشته باشیم.

نکته قابل ذکر این است که بتن نباید بیش از حد صاف و صیقلی گردد زیرا باعث بسته شدن منافذ بتن می شود که  فرآیند طبیعی خشک شدن سطح بتن را به تاخیر می اندازد.

یکی از مهم ترین نکات در رابطه با ماله پروانه ای زمان استفاده از آن است. باید به یاد داشته باشید که قبل از خشک شدن کامل بتن ریخته شده، باید از ماله پروانه ای استفاده کرد. زمان بندی بخش مهمی در این فرآیند است که بر کیفیت محصول نهایی تاثیر مستقیم دارد. عوامل متعددی هم چون دمای هوا، باد و رطوبت وجود دارند که بر مدت زمان خشک شدن بتن تاثیر می گذارند. بنابراین یک زمان واحد برای شروع بکار ماله پروانه ای وجود ندارد و این موضوع کاملا به تجربه پیمانکار بستگی دارد ولی ترفندی وجود دارد که با بررسی آن می توان زمان مناسب را بدست آورد. پای خود را بر روی بتن فشار دهید اگر جای پای شما نهایتا چند میلیمتر گود شد و بتن به کف چکمه نچسبید می توانید ماله زنی را شروع کنید.

در زمان شروع کار با ماله برقی بهتر است با سرعت کم و آهسته ماله کشی را انجام دهید و حرکت اپراتور باید رو به عقب باشد تا جای پای باقی مانده بر سطح بتن پاک شود.

مرحله آخر: اجرای برش ها (درزها) انبساطی و انقباضی با دستگاه کاتر

 

ماله پروانه در بتن ریزی

سایز دستگاه های ماله پروانه‌ای :

این دستگاه در سه سایز 60-90-120 سانت موجود است. ماله برقی 60 سانتی به دلیل ابعاد کوچک در فضاهای محدود و باریک مانند راهروها و یا گوشه های دیوار یا ستون مورد استفاده قرار می گیرد. ماله برقی در سایز 120 بدلیل بزرگی آن برای سطوح وسیع تر استفاده می شود. پرکاربردترین سایز ماله پروانه ای ، سایز 90 آن می باشد و  در اکثر فضاها قابلیت استفاده دارد.

مزایای استفاده

استفاده از ماله برقی سطحی صاف و دلپذیر را ایجاد می نماید اما علاوه بر این،  مزایای دیگری نیز دارد.

  • تراکم سازه را افزایش می دهد، لبه های باقی مانده از شمشه زنی روی سطح کار را از بین می برد.
  • سرعت اجرای بالا
  • از بین بردن ترک های سطحی
  • ایجاد کفی سخت و مقاوم در برابر سایش
  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی
  • استحکام بالا بدلیل فشرده سازی بتن

ماله پروانه‌ای

کفپوش بتنی ماله پروانه ای در کجا بیشتر کاربرد دارد؟

بدلیل تمامی مزایای گفته شده در مورد ابزار ماله پروانه ای، می توان از آن درمحیط های زیر استفاده نمود:

  • کف سازی پارکینگ های عمومی
  • کفسازی صنایع غذایی و کشاورزی
  • کفسازی کارخانجات
  • محوطه سازی
  • کف سازی در ایستگاه های پمپ بنزین
  • سوله های صنعتی ، فرودگاه، نمایشگاه و سالن های ورزشی و ….
همین حالا تماس بگیرید.

نکات ایمنی در اجرا

  • در هنگام کار با دستگاه ماله پروانه ای استفاده از تجهیزات ایمنی از جمله عینک و چکمه های دارای حفاظ فولادی در قسمت انگشتان ضروری می باشد.
  • در زمان تعویض تیغه ها از خاموش بودن دستگاه مطمئن شوید و از دستکش ایمنی استفاده نمایید.
  • در هنگام استفاده از دستگاه از دو دست خود برای کنترل آن استفاده نمایید. زیرا بدلیل سرعت و قدرت بالای دستگاه در صورت خارج شدن کنترل دستگاه از دست اپراتور، حوادث ناگواری بوجود می آید.
  • در زمان ماله کشی در گوشه ها جهت جلوگیری از آسیب به بتن سرعت دستگاه خود را کاهش دهید.

 

گروه صنعتی بتن خلاق مجری کفپوش های بتنی در سراسر کشور توفیق اجرای پروژه های متعدد بتن سخت ماله پروانه ای را در پروژه هایی هم چون کارخانجات کوکاکولا (خوشگوار)، پپسی، چینی مقصود، پارکینگ های عمومی شهرداری مشهد، پدیده شاندیز، چی توز، چوب سنگ، آجیل برادران حسینی و …. را داشته است. این شرکت آماده همکاری با تمامی کارفرمایان و مهندسین در زمینه کفپوش های بتنی را دارد.