سعی داریم در این مقاله به تفاوت پودرهای سخت‌ کننده رنگی (Color Hardener) و پیگمنت های رنگی بپردازیم. همچنین نحوه استفاده از پودرهای سخت کننده بتنی را شرح دهیم. سخت کننده خشکه پاش که بصورت پودری هستند، بر روی بتن تازه با دست پاشیده می شوند و سپس با ماله تلسکوپی و ماله دستی روی سطح بتن هموار می‌گردند. برخلاف پیگمنت‌های رنگی که کل بافت بتن را رنگی می‌کنند، پودرهای سخت کننده فقط لایه سطحی بتن را رنگی می‌نماید. غالب سخت کننده های رنگی خشکه پاش، ترکیبی از رنگدانه ها (پیگمنت رنگی)، سیلیس با انواع سایز دانه بندی، سیمان پرتلند و عوامل مرطوب کننده می باشند.

تماس با ما

با توجه به اینکه پودرهای سخت کننده ترکیبی از مواد مختلف هستند، می توانند در طیف گسترده ای از رنگ ها تولید شوند. همانطور که از نامش پیداست، هاردنر رنگی، سطح بتن را متراکم می نماید. زیرا حاوی سنگدانه های معدنی سخت و سیمان پرتلند هستند.  نتیجه استفاده از پودرهای سخت کننده ، سطحی است که نسبت به بتن استاندارد، مستحکم تر، مقاوم تر به سایش، با نفوذپذیری بسیار کمتر در برابر رطوبت و مواد شیمیایی است.

کالیت رنگ پودرهای سخت‌ کننده رنگی گروه صنعتی بتن خلاق را می توانید در لینک زیر مطالعه نمایید.

از پودرهای سخت کننده رنگی کجا می‌توان استفاده کرد؟

پیمانکاران بتن دکوراتیو، غالبا از سخت کننده‌های خشکه پاش برای رنگ‌آمیزی بتن استامپی یا سطوح کفپوش‌های بتنی بهره می‌برند. زیرا این سطوح رنگی کمک می کند تا طرح پذیری (مهرپذیری) سطح بسیار واضح تر باشد. به عبارتی طرح بتن استامپی (استمپ کانکریت) را برجسته تر نمایان می سازد.  همچنین با رنگدانه‌های مختلف ، طیف گستره ای از تن‌های رنگی از پودرهای سخت کننده می توان تولید نمود.

بطور مثال پیمانکاران می توانند یک یا چند رنگ برجسته سخت کننده را برای تغییرات رنگی دلخواه خود اعمال نمایند. (همان طور که این تغییر تناژ رنگی در سنگ های طبیعی مشاهده می شود).

از آنجایی که سخت کننده های رنگی، استحکام و چگالی سطح بتن را بهبود می بخشند، برای محوطه های بیرونی که در معرض چرخه های یخ زدگی- ذوب و نمک زدایی برای جلوگیری از یخ زدگی هستند، بسیار توصیه می شوند. هم چنین برای کف های داخلی که در معرض تردد شدید و سایش پا قرار دارند، گزینه ای عالی هستند.

کفپوش بتن رنگی

مزایا و معایب پودرهای سخت کننده رنگی چیست؟

در ابتدا به فواید پودرهای سخت کننده بتن می پردازیم:

  • سطح بتنی قوی تر و بادوام تر ایجاد می کند .
  • تنوع رنگی بسیار بالایی دارند. (کالیت رنگ بتن خلاق را مشاهده نمایید)
  • هزینه مقرون به صرفه ای دارند.

معایب هاردنر رنگی به شرح زیر است:

  • پوسته شدن احتمالی سطح در شرایط آب و هوای خشک و هم چنین در معرض باد بودن
  • بعلت پاشش کمی کثیف کاری دارد و کاری فشرده و سخت است. (بسیاری از پیمانکاران علم به نحوه درست استفاده کردن از آن را ندارند.)
  • کاربرد آنها برای سطوح عمودی بسیاری دشوار است . لذا برای سطوح افقی بسیار مطلوب هستند.

نحوه استفاده از پودرهای سخت‌ کننده رنگی چگونه است؟

سخت کننده های رنگی روی سطح بتنی که در حالت خمیری شکل است بصورت دستی پاشیده می شود. پودر سخت کننده روی سطح بتن خیس شده و با تخته ماله، ماله منیزیم (تلسکوپی) و یا ماله روکار ، بصورت مکرر ماله کشی می شود تا لایه سطحی بتنی کاملا پوشش داده شود. پس از آن، با توجه به نوع کفپوش بتنی عملیات ماله پروانه (برای کفپوش بتن سخت پودری) و یا ریلیز پاشی (برای بتن مهری استامپی) انجام می شود. باید دقت داشت که باتوجه به امکان پخش شدن پودر در محیط باز، ترجیحا محیط ایزوله شود و یا پلاستیک کشی گردد تا از آلودگی اطراف جلوگیری شود. از آنجایی که این پودر بصورت معلق در هوا پخش می شود و برای تنفس مضر است. استفاده از ماسک تنفسی برای کارگران در هنگام اجرا الزامی است.

پودرهای سخت‌ کننده رنگی

اگرچه پاشش پودرهای سخت‌ کننده رنگی نوعی هنر محسوب می شود، اما می توان با پیروی از یک سری دستورالعمل های اساسی کار را به نحوه بهتری بصورت تجربی انجام داد:

دستورالعمل های اساسی

  • از دستورالعمل میزان پاشش توصیه شده توسط سازنده پیروی کنید. میزان پاشش بستگی به تناژ رنگی دارد. هاردنرهای با رنگ روشن معمولاً برای رسیدن به اشباع کامل نیاز به مصرف بیشتری دارند (پنج تا هفت کیلوگرم در هرمترمربع). در حالی که رنگ های تیره تر پوشش بهتری دارند، لذا میزان مصرف کمتری خواهند داشت (سه تا پنج کیلوگرم در هرمترمربع).
  • از سخت کننده رنگی زمانی که بتن حالت خیس و خمیری دارد و کمی از سطح آب بتن تبخیر شده باشد، استفاده کنید. بهتر است از سخت کننده های رنگی قبل ازینکه بتن کامل خشک شود استفاده کنید.
  • به اندازه کافی زمان «خیس شدن» بگذارید تا رطوبت مناسب از بتن خارج شود و به خوبی توسط سخت کننده رنگ جذب شود. این مرحله، اگرچه یکی از مهم ترین مراحل است، اغلب توسط مجریان نادیده گرفته می‌شود. قبل از شروع ماله کشی به هاردنر بتن اجازه بدهید ( 7 تا 10 دقیقه) تا خیس شود. البته این زمان بستگی به شرایط آب و هوایی دارد. ماله زدن زودهنگام بر روی سطح کار سبب ایجاد ترک (ازهم گسیختگی) روی سطح پودر سخت کننده می شود.
  • به جای استفاده از ماله منیزیم یا آلومینیومی تلسکوپی، بهتر است از ماله روکار چوبی ، فلزی استفاده کنید.
تماس با ما

نحوه استفاده از پودر سخت کننده در آب و هوای گرم و زمان وزش باد

هنگام استفاده از هاردنرهای خشکه پاش در روزهای بسیار گرم یا باد، باید اقداماتی را برای جلوگیری از تبخیر سریع رطوبت در سطح انجام دهید. این از دست دادن سریع رطوبت نه تنها می تواند منجر به پوسته شدن و ترک خوردن سطح شود، بلکه باعث می شود نتوانید سخت کننده رنگی را به درستی مرطوب کنید. با این حال، می توانید از یک کاهنده تبخیر برای کمک به کاهش از دست دادن رطوبت سطح در روزهای گرم و باد استفاده کنید. اکثر تولیدکنندگان سخت‌کننده رنگی، به‌جای استفاده یکباره از کل دوز ارائه شده، پاشش چند مرحله ای از سخت‌کننده‌های رنگی را توصیه می‌کنند. این عمل به هاردنر اجازه جذب رطوبت می دهد.

یکی از ویژگی های پودرهای سخت کننده در کفپوش های بتنی، این است که مجری می تواند با استفاده از چند کد رنگ مختلف بعنوان بیس و رنگ های اصلی بعنوان رویه کار ، کنتراست زیبایی روی کار ایجاد کند . این تکنیک جلوه طبیعی و بی نظیری به سطح کفپوش می دهد که برای کفپوش های استامپی بیشتر توصیه می شود. (خصوصا مواردی که ریلیز مایع استفاده می شود).

پودرهای سخت‌ کننده رنگی

نکات مهم در مورد تامین پودرهای سخت‌ کننده رنگی در کفپوش های بتنی

  • دقت به استاندارد بودن پودر سخت کننده – خصوصا استاندارد مقاومت سایشی
  • دقت به میزان مصرف (دز مصرف) پودرهای سخت کننده متناسب با رنگ مورد نظر طبق دستورالعمل تولیدکننده
  • هماهنگی با کارخانه بتن آماده و اعلام مشخصه های لازم در مورد بتن زیرکار (عیار، اسلامپ و …)

قیاس پودرهای رنگی (پیگمنت) و پودرهای سخت‌ کننده رنگی

علاوه بر توضیحات ارائه شده در این مقاله، بهتر است به فاکتورهای ذیل نیز در تصمیم‌گیری جهت رنگ‌دار کردن بتن دقت فرمایید:

  • دو مزیت مهم پودرهای پیگمنت، سرعت قرارگیری و ترکیب رنگ در کل دال بتنی است.
  • به دست آوردن رنگ های روشن تر توسط پیگمنت های رنگی بسیار سخت تر است.
  • از پیگمنت های رنگی نمی توان انتظار ضدسایش کردن سطح کفپوش بتنی را داشت.

پودرهای سخت کننده بتن

قیمت و بسته بندی پودرهای سخت کننده بتن

به طور کلی، رنگ یکپارچه (پیگمنت رنگی) از سخت کننده گران تر است، زیرا شما کل بتن را به جای فقط سطح، رنگ می کنید. در مورد سخت کننده ها با رنگ روشن دقت کنید که میزان مصرف برای پوشش سطح رنگی بیشتر است لذا قیمت بالاتری خواهد داشت. قیمت پودرهای سخت کننده بصورت کیلویی اعلام می شود و بسته به نوع رنگ متفاوت است. جهت استعلام قیمت روز پودرهای سخت کننده با مشاورین گروه صنعتی بتن خلاق در تماس باشید. پودرهای سخت کننده معمولا در دو نوع بسته بندی پلاستیکی و سطلی 25 کیلوگرمی به مجریان کفپوش‌های بتنی عرضه می‌شود. هر بسته حدود 5 مترمربع از سطح را جوابگو است.

گروه صنعتی بتن خلاق از تولید و عرضه کنندگان افزودنی های بتنی خصوصا پودرهای سخت کننده در سال های اخیر می باشد. این شرکت با کیفیت ترین و استانداردترین محصولات را با بسته بندی و قیمت مناسب به پیمانکاران و مجریان کفپوش های بتنی ارائه می نماید.

تماس با ما